Nyílt levél az ismeretlen miniszternek
Alulírott civil szervezetek nemrég azért tiltakoztunk, mert két környezetvédelmi hatóság is hozzájárult ahhoz, hogy az un. „Magyar Dakar” tereprally „kiemelt jelentőségű különleges természetmegőrzésű területeken” (Natura 2000) gázolhasson át. Tiltakozásunk eredménytelen maradt, ráadásul a hatóságok szó nélkül eltűrték azt is, hogy a futamokat a beadott fellebbezések elbírálása előtt, az eredeti nyomvonalon megtarthassák.
A versenyzők és a nézők által eltiport védett növények számbavétele jelenleg folyik – az állatvilág megzavarásával okozott kár csak később mérhető. Szervezeteink arra kérik a ma még ismeretlen környezetvédelmi minisztert, hogy a jogrendet súlyosan sértő eset felelősségi hátterének tisztázásához rendeljen el vizsgálatot az alábbi kérdések megválaszolására:
- hogyan szoríthatja a hatóságokat egy sportmenedzser Kft. (vagy bárki) „rendkívüli körülményekre” hivatkozva gyorsított engedély kiadására?
- miért kell a szakmailag egyébként is megalapozatlan eljárást betarthatatlan (alibi) előírásokkal komolytalanná tenni?*
- hogyan bízzunk ezek után a környezetvédelmi hatóságokban, ha azok nem érvényesítik a védett természeti területekre vonatkozó (EU Irányelvben és magyar jogszabályokban előírt) rendelkezéseket? **
- miképpen lehet a határozatban az engedélyest arra biztatni, hogy korlátozza a fellebbezésre jogosult környezetvédők jogorvoslathoz való (alkotmányos) jogát?
- a törvény szerint a „fellebbezéssel megtámadott határozatban foglalt jogok nem gyakorolhatók”. Mit tettek a hatóságok annak érdekében, hogy érvényesítse a 2004. évi CXL. törvény 101.§-ában foglalt fenti elvárásokat? Hogyan vár el a hatóság a polgároktól önkéntes jogkövetést, ha maga sem tesz meg mindent a törvényesség védelmében?
Szomorúnak tartjuk, hogy a környezet védelmére hivatott hatóság munkáját ilyen színvonalon végzi és hogy a „Föld Napján” tartott természetkárosító rendezvény közpénzekből kaphatott 52 millió támogatást.
Elvárjuk, hogy a fenti kérdéseinkre választ adó vizsgálat eredményét a miniszter úr nyilvánossá tegye.
Budapest, 2008. április 27-én.
Aláíró szervezetek:
Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ)
Békés Megyei Zöld Kör
Bocs Alapítvány
Bodrog Egyesület
CivilFilm Környezet-, Természet és Fogyasztóvédelmi Egyesület
Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület
CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület
Csermely Környezetvédelmi Egyesület
Domberdő Természetvédelmi Egyesület
Dorogi Környezetvédelmi Egyesület
Életharmónia Alapítvány
Élőlánc Magyarországért
E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület
Energia és Környezet Alapítvány
Erdei Iskola Egyesület
Független Ökológiai Központ
Gaja Környzetvédő Egyesület
GATE Zöld Klub Egyesület
Göncöl Alapítvány
Hatvani Környezetvédő Egyesület
HOLOCÉN Természetvédelmi Egyesület
Hulladék Munkaszövetség
Inspi-ráció Egyesület
Keresztúri Társas Kör
Kör Alapítvány
KÖRLÁNC Szegedi Munkacsoport
Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata
Környezeti Tanácsadók Egyesülete
Körösviédki Humánfejlesztő Kör
Középkertért Egyesület
Levegő Munkacsoport
Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány
Magyarország Természeti és Kulturális Örökségéért Alapítvány
Magyar Természetvédők Szövetsége
Messzelátó Egyesületként
Nimfea Természetvédelmi Egyesület
Ökológiai Stúdió Alapítvány
Ökorégió Alapítvány a Fenntartható Fejlődésért
Ökotárs Alapítvány
Pannon Természetvédő Szövetség
Pécsi Zöld Kör
Pipacs Egyesület
Reflex Környezetvédő Egyesület
SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület
Tisza Klub
Védegylet
WWF Magyarország
Zöld Akció Egyesület
Zöld Kapcsolat Egyesület
Zöld Kör - a Föld Barátai Magyarország tagja (Hajdúböszörmény)
Zöldgömb Sport Klub
* az előzködő, száguldozó járművek részére előírt 50 km-es sebességkorlátozás, nyomvonalelhagyási tilalom, védett növények max. 30 cm-es megközelíthetősége stb.
** a Tanács 92/43/EGK IRÁNYELVE (1992. május 21.) - illetve a végrehajtására kiadott 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről