Mozdulj a klímáért! – Kérdések és válaszok

Szeretnénk naprakészen segíteni a kampány felmerülő kérdéseiben, cikkünk bővebb kifejtésben választ adunk az alábbi kérdésekre:
- Mi is egy zöld mérföld?
- Miből áll pontosan a kampányhét?
- Mi a kapcsolattartó pedagógus feladata?
- Milyen feladatok lesznek a kampányhéten?



Mi is egy zöld mérföld?

- Minden egyes út, melyet a diák „zölden” (gyalog, biciklivel, busszal, vonattal, rollerrel, stb.) tesz meg az otthon és az iskola között egy zöld mérföldnek számít. Azaz az iskola és az otthon közötti út hossza nem számít, minden utat – ideális esetbe 5 iskolába és 5 haza menőt – egy szimbolikus zöld mérfölddel, bélyeggel jutalmazunk.

Miből áll pontosan a kampányhét?

A kampányhéten a gyerekek zöld mérföldeket, utakat gyűjtenek, és játékos feladatokat oldanak meg. Ezekhez minden részvevő diáknak egy bélyeggyűjtő kiadványt adunk, melybe a zöld utazásokért kapott bélyegeket ragaszthatják. A bélyegeket a kapcsolattartó tanár dönti el, hogy egyben – ívben – egyszerre, vagy utazásonként adja oda a gyerekeknek. A bélyeggyűjtő kiadványban lesznek megtalálhatók a napi feladatok is, melynek egy részét a diákok maguk tudják megoldani, egy részükhöz tanári segítség is kell.

Mi a kapcsolattartó pedagógus feladata?

A kapott anyagok szétosztása a diákok között, a kampány koordinálása, a feladatok megoldásának segítése. A kampányhét adatainak összesítése és visszaküldése.

Milyen feladatok lesznek a kampányhéten?

Minden napra egy faladatot adtunk meg, ezek ugyan részben egymásra épülnek, de az órarendhez igazodva természetesen felcserélhetőek. A tervezett feladatok:

Hétfő - Környezetvédő vagy?

Mennyire élsz „zölden”. Húzd alá, az állításokat, amelyek igazak rád vagy családodra. Egy témakörnél több választ is aláhúzhatsz.

Étkezés, bevásárlás

- Amit lehet, igyekszünk magunk megtermelni

- A boltban a magyar termékeket keressük

- A közeli kisboltban vásárolunk, és mindig viszünk magunkkal táskát vagy kosarat

- Tízóraira mindig otthon készített szendvicset viszek

- Szeretem a finom zöldségeket

-- Csipszet vagy valami édességet viszek tízóraira

-- Szeretünk a bevásárlóközpontban bevásárolni, mert ott egy helyen minden kapható

-- Imádom a gyorsétkezdéket, mert tiszta a hely és nagyon finomak az ételek

-- Igazi húsevő vagyok, legszívesebben a húst hússal enném

Hulladék

- A zöld hulladékot magunk komposztáljuk, vagy a háziállatoknak adjuk

- Próbáljuk kerülni a felesleges csomagolóanyagokat, bevásárló zacskókat

- Szelektíven gyűjtjük a hulladékot

- Az iskolával többször voltunk már eldobált hulladékot gyűjteni

-- Sajnos nincs helyünk a szelektív gyűjtésre, így mindent egy kukába dobunk

-- Amit lehet a kazánban vagy a kályhában elégetünk, mert így kevesebb lesz a szemetünk

Energia

- Takarékoskodunk a fűtéssel, maximum 22-23 fok van otthon

- A lakásunk jól hőszigetelt

- Energiatakarékos berendezéseket használunk

- Mindig lekapcsoljuk a villanyt, ha nem kell

- A tévét nem csak a távirányítóval kapcsoljuk ki, hanem a főkapcsolójával is, mert így tényleg nem fogyaszt áramot

- Minden hónapban megnézzük mennyi villany, gáz fogyott és próbálunk spórolni

-- A számítógépet szinte sosem kapcsoljuk ki, mert az ártana neki

-- Ha nagyon meleg van otthon, levetem a pulcsim

-- Hagyományos izzókat használunk, mert az energiatakarékos nagyon drága

-- Sajnos a fűtésünk nehezen szabályozható, ha meleg van kicsit kinyitjuk az ablakot

Víz

- Víztakarékos vízcsapjaink, wc-tartályunk van

- Inkább zuhanyozok, mert az gyorsabb

- A kertünkben van pottyantós vécé

- A kerti növényeket kútvízzel öntözzük

-- Ha időm engedi, imádom magam áztatni egy teli kád meleg vízben

-- Folyó vízben mosogatunk, mert így könnyebb tisztára mosni az edényeket

-- Nagyon szép zöld a fű a kertben, mert a kerti csapról sokat öntözzük

Közlekedés

- Iskolába mindig biciklivel vagy gyalog járok

- Messze van az iskola, így busszal vagy vonattal járok

- Szeretünk biciklivel kirándulni

- Szeretem, mikor vonattal megyünk nyaralni vagy a rokonokhoz látogatóba

-- Apa vagy anya mindig kocsival hoz iskolába, mert ez a legkényelmesebb és leggyorsabb

-- Imádok repülővel menni nyaralni

-- Többször voltunk már kocsival a tengerparton

Számold össze hány zöld (pozitív) és hány piros (negatív) választ húztál alá, majd a zöldek összegéből vond ki a pirosak számát. Hány pontod lett, értékeld magad:

15-20 - Igazán környezetkímélően éltek;

10-15 - Jó úton jártok, csak így tovább;

5-10 - Nem tűntök túl környezetvédőnek, van még min változtatni;

-5 - Nagyon pazarlóan éltek, sürgősen változtassatok.

Kedd – Mekkora a lábnyomod?

Mekkora az ökológiai lábnyomod? Most nem a cipőd méretét kérdezzük, hanem azt a területet, amely ahhoz kell, hogy élni tudj a nagyvilágban. Mindenhez hely kell, az élelmiszerek előállításhoz, a háztartások működtetéséhez, a fűtés, az áram, a víz biztosításához, a hulladék hasznosításához, elhelyezéséhez, no és persze a közlekedéshez is. A http://www.kothalo.hu/labnyom/ oldal segítségével számítsátok ki, mekkora lábon éltek!

Egy A4-es rajzlapon rajzoljátok körbe a talpatokat és a körvonalba írjátok be a kapott számot, hogy hány hektáros a lábnyomotok. Rajzoljátok tele a nyomotokat olyan dolgokkal, amit használtok, fogyasztotok és ami befolyásolta a ökológiai nyomotokat.

Szerda – Mennyit utazott a reggelitek?

Több élelmiszerünkhöz jelentős szennyezés tapad azáltal, hogy messziről érkezik meg a boltjainkba. Nézzetek körül otthon a kamrában, hűtőszekrényben! Nézzétek meg a joghurtos dobozt, csoki szeletet, sajtot, felvágottat, kekszet, müzlis dobozt vagy bármit, aminek csomagolása van. Keressétek meg, hogy hol készült! Melyik termék érkezett a legmesszebbről és honnan?

Termék neve:

Ország (város) neve:

Csütörtök – Kritikus pontok az iskola körül

Csöpögő csapok, folyató vécétartályok, rosszul szigetelt ablakok, ajtók? Vagy nincs hova lezárni a bicikliteket? Nézzetek körül iskolátoknál és írjatok közösen egy listát, amit ne csak nekünk küldjetek majd el, hanem az iskola vezetésének is adjátok át!

Péntek - Vidám fénykép az akció résztevőiről

Lassan eltelik a hét, az utolsó feladat egyszerű: iskolakezdés előtt készítsetek egy vidám fényképet magatokról, akik egész héten a környezetet kímélve igyekeztetek eljutni az iskolába. Ha kedvetek van, ragadjátok meg „zöld” közlekedési eszközötöket – bicikliteket, rollereteket, gördeszkátokat – és azt is mutassátok meg a közös képen, sőt ha gondoljátok és segít a tanítótok, tanárotok, élő képet is alkothattok!



<< Vissza