Integrált Városfejlesztési Stratégia – társadalmi egyeztetés nélkül



Címzett:          Borkai Zsolt polgármester
                        Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata
                        9021 Győr, Városház tér 1.



Tisztelt Polgármester Úr!

Egyesületünk az elmúlt hetekben értesült, hogy készül Győr város Integrált Városfejlesztési Stratégiája (továbbiakban IVS). Sajnos a város jövőjét jelentősen meghatározó dokumentumról az első ismereteket az elmúlt hetekben közzétett bizottsági és közgyűlési anyagokból tudtuk csak beszerezni. A közgyűlési előterjesztésben szerepel, hogy „...A partnerségi egyeztetés a tervek szerint az IVS közgyűlés általi jóváhagyása után is folytatódik, hiszen véglegesnek akkor lesz tekinthető, ha azt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mint Irányító Hatóság is jóváhagyja....”. A gondolat arra utal, hogy a partnerségi egyeztetés megkezdődött. Ebből sajnos a Reflex Környezetvédő Egyesület, amely mind helyi, mind regionális, mind országos szinten aktív tevékenységet folytató szervezet, nem sokat érzékelt, hiszen a terv készítői részéről egyesületünk felé megkeresés nem történt. (Tudtunkkal igaz ez a város több, aktív környezetvédő társadalmi szervezetére is.)  

        Tudjuk, hogy az IVS szükséges ahhoz, hogy a város a Nyugat-dunántúli Operatív Program városrehabilitációs forrásaira pályázhasson, így miközben tiltakozunk a társadalmi részvétel biztosításának elmaradása miatt, nem kérjük a stratégia elutasítást. Egyúttal azonban szeretnénk felhívni az Ön és képviselőtársai, valamint az önkormányzat munkatársainak figyelmét, hogy a társadalmi szervezetek részvételét a tervezési folyamatokban több törvény, és jelen stratégia esetében a kiadott segédlet is a tervezési folyamat elejétől alapvetőnek tartja! 

Az IVS társadalmi egyeztetésének hiányosságain okulva javasoljuk, hogy a város a társadalmi egyeztetésekre egy, a törvényi elvárásoknak megfelelő módszertant dolgozzon ki, amelyet a későbbiek folyamán a saját tervezési, programozási gyakorlatában alapvetőnek tekint. A módszertan kidolgozásában a Reflex Környezetvédő Egyesület szívesen a város rendelkezésére áll. 

            Kapcsolódó törvényi rendelkezések:
            - 2001. évi LXXXI törvény az Aarhusi Egyezmény kihirdetéséről. 7. cikk A nyilvánosság részvétele a környezettel kapcsolatos tervekre, programokra és irányelvekre vonatkozó eljárásokban
            -  2/2005. (I.11.,) Korm. sz. rendelete egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról 1.§ (2) bek.
            Az IVS hátteréül szolgáló, az ÖTM által összeállított „Városrehabilitáció 2007-2013-ban - Kézikönyv a városok számára” az Integrált Városfejlesztési Stratégia készítésére vonatkozó része is leszögezi:
               „... A 1080/2006-os ERFA rendelet 8. cikke értelmében a fenntartható városfejlesztési beavatkozások esetében az ERFA társfinanszírozza azon a részvételen alapuló, integrált és fenntartható stratégiák megvalósítását, melyek a városi területeken koncentrálódó gazdasági, környezeti és társadalmi problémák megoldását célozzák.
Az integrált városfejlesztési stratégia módszertani meghatározásának négy kulcseleme, alapvető hozadéka a következő:
            ...- a tervezés során megvalósítandó partnerség nem csupán egy adminisztratív módon igazolandó tevékenység, hanem a teljes IVS folyamat kulcselemeként tekintendő: a partnerségi alapú tervezésen múlik, hogy a kijelölt célrendszer kellő támogatottsággal, legitimitással bír-e, és ily módon középtávon megvalósítható-e.”


            Miközben tiltakozunk a társadalmi részvétel hiányosságai miatt, szeretnénk hangsúlyozni, hogy egyesületünk nem ellenzi a győri IVS-ben kiemelt projektként megjelölt belvárosi, illetve újvárosi rehabilitációs elképzeléseket.

 Emlékeztetünk rá, hogy éppen a Reflex volt az, aki a rendszerváltás időszakában kétéves harcával „felszabadította” a Széchenyi teret, megszüntetve annak parkolóként történő megcsúfolását. Mi kérdeztük meg először a lakosságot, hogy a jövőben milyen funkciót szeretne a térnek, aki – a két miniszterrel történő – megállapodással megteremtette a tér tervezett rehabilitációjának lehetséges anyagi alapjait, amivel a későbbiekben sajnos a város nem élt.

Emlékeztetünk arra is, hogy egyesületünk az elsők között hívta fel a figyelmet az újvárosi rehabilitáció fontosságára is (annak aktuális részeként sajnos hiába kértük a Bercsényi liget méltatlan állapotának megszüntetését). 

Ezeket a témákat a Reflex mindig is „integráltan” kezelte, hiszen a Széchenyi tér rehabilitációját összekötötte a Dunakapu tér és a rakpartok ökológiailag orientált funkcióváltásával. Újváros rehabilitációjába pedig mi beleértettük a volt olajgyári épületek megtartását, de ezzel az állásponttal egyedül maradtunk. Magunkra maradtunk azzal az álláspontunkkal is, hogy a jövő beruházásai közül az újvárosi rehabilitációs célkitűzéseket várhatóan súlyosan veszélyeztetheti a Gardénia helyén tervezett hipermarket és a Mosoni-Dunán tervezett új közúti híd.

          Tisztelt Polgármester Úr, reméljük levelünkkel sikerül konstruktív módon elérnünk, hogy a város megbízásából zajló tervezési folyamatok a későbbiekben valódi társadalmi egyeztetésen alapuljanak. Kérjünk, levelünket ismertesse meg képviselőtársaival, valamint az önkormányzat tervezésért, programozásért felelős munkatársaival.  <>
 

Győr, 2008. február 25.


Lajtmann József
elnök



<< Vissza