Farkashegy – Bakonyszentlászló (alsó Cuha-völgy) – Farkashegy

(Lejárva 2006. július 25., Szűcs Gábor, Horváth Ferenc és az V. Kerékpáros tábor résztvevői Vértesszőlősről: Szabó Mária, Csenke Éva, Szabó Henrietta, Slezák Dalma, Nagy Péter, Gombás Péter, Török Bence) Ajánljuk a Cartographia által kiadott A BAKONY című (1:40000) turistaatlaszt és útikönyvet, amelynek 81., 82. és a 83. oldala érinti a túraútvonalat. Farkashegy-Fenyőfő: 3,5 km, kb. 20 perc Fenyőfő-Vinye (Bakonyszentlászlói útkereszteződésig): 5,0 km, kb. 20 perc Vinye-Bakonyszentlászló: 2,0 km, kb. 10 perc Gyalogtúra: Bakonyszentlászló-Ördög-rét-alsó Cuha-völgy-Bakonyszentlászló: Visszaút: Bakonyszentlászló-Bakonygyirót-Gic-Bakonytamási-Pápateszér-Farkashegy: 22,0 km, kb. 90 perc

A Reflex-háztól Pápateszér közigazgatási határáig viszonylag jó minőségű murvás úton kerekezhetünk (ez kb. Fenyőfőig fele út). Ezután - különösen száraz időben - egyre nehezebb, mélyülő homokos úton folytathatjuk utunkat, rövidesen balról egy bekerített 15-20 éves erdei fenyő ültetvény mellett. Fenyőfőig tartó utunk utolsó negyede különösen mély homokúton vezet, ezért gyakran tolni kell a kerékpárt. Így beérkezünk az eddigi utunkra merőlegesen haladó Fenyőfő-Bakonyszűcsi homokos földútra (Fenyőfőtől néhányszáz méternyire), ezen pedig balra fordulunk a sárga ¤ jelzésű turistaúton, majd egyenes tovább haladunk Fenyőfő irányába. Eddigi utunk – ha enyhén is, de – folyamatosan emelkedett.

Kerékpárral jobban járható alternatíva:

Az előbbiekben említett erdei fenyő ültetvény végéig az előzőek szerint, itt derékszögben balra térünk (amerre az autók nagy része is jól láthatóan letérnek), utána kb. 100 m-re az autók nyomát követve jobbra fordulunk, így egy fiatal fenyvesben haladva egy tisztásra, majd rövidesen Fenyőfő község szélső házánál érünk ki. (Itt megcsodálhatjuk az elénk táruló Magas-Bakony panorámáját.) Itt azonnal balra fordulunk. Végig kerekezünk Fenyőfő főútján, miközben megcsodálhatjuk a kb. 250 lelket számláló mutatós bakonyi települést. A település végét jelző táblától baloldalon kb. 100 m-re ipszilonba letérő murvás úton (a zöld + jelzésű turistaúton), a tájvédelmi körzet táblától kb. 10 m-re vissza, fiatal erdei fenyők alatt (nehezen megtalálható) keskeny ösvény vezet az ősfenyves mélyébe. Itt érdemes megállni, és a kerékpárokat az erdő szélén lezárva hagyva, az ösvényt követve néhányszáz m-re begyalogolni. A kanyargós ösvény az ősfenyves egy különösen szép, és hangulatos részletét tárja fel.

Visszatérve a műútra, folytatjuk utunkat Vinye felé. Néhány emelkedő és néhány hosszú lejtő leküzdése után a Hódos-ér hídján áthaladva rövidesen elérkezünk a bakonyszentlászlói elágazásig. Itt balra kanyarodva kerekezünk tovább. A gyönyörű erdők szegélyezte keskeny műúton hosszú lejtő alján ismét áthaladunk a Hódos-ér egyik hídján. Ezután néhány száz méter kemény emelkedő után, stop-táblával védett széles műút keresztezi utunkat, amelyen keresztülhaladva kb. 200 m után érkezünk be Bakonyszentlászlóra. A falu szélén, jobb oldalt meglátjuk a Meteor Turistaházat. Innen gyalogosan kell folytatni utunkat, ezért a kerékpárokat biztonságba kell helyezni. Ha a turistaházban vannak, akkor oda, de ha a ház néptelen, akkor valamelyik szomszédba kell lehetőség szerint elhelyezni a kerékpárokat.

Gyalogtúra:

A turistaháztól a sárga + jelzésű turista útvonalon indulunk el keleti irányba. Az úton haladva közvetlenül a falu szélén, jobb oldalon találunk egy kis focipályát. Ahhoz, hogy továbbra is a turistaúton haladjunk, át kell sétálni a pályán, s nagyjából a félpálya magasságában a fák és bokrok között nehezen ugyan, de megtalálhatjuk a sárga + jelzésű ösvény folytatását. Ettől kezdve a jelzések alapján már jól követhető az út, amely először a bauxit-bányához vezető műutat keresztezi, majd a Győr-Veszprém vasútvonalat. Párszáz méter után egy murvás útra érkezünk, amely megegyezik a piros + jelzésű úttal. Ezen balra fordulva kb. 800 m-t kell gyalogolni, majd a piros, piros + jelzésnél jobbra be kell fordulni az erdőbe, ahonnan végig lejtős út vezet az Ördög-rétig.

Az Ördög-rétről az ott csordogáló Cuha-patak völgyében, a piros + jelzésen haladhatunk.

A réttől alig kell 100 m-t megtenni, s máris meredek sziklafalak közé érünk, ahol a patak mindkét partján egy-egy barlang található. A Remete-barlang és a Zsivány-barlang is megközelíthető a meredek domboldalon a fák földből kiálló gyökérzetébe kapaszkodva.

A piros + jelzésen végigmehetünk a patak völgyében. Egy idő után az ösvény elkanyarodik a pataktól, s egy kereszteződéshez ér. Itt jobbra kell fordulni a sárga + jelzésre, amely még egyszer érinti a patakot, amelyen itt egy kis fahídon lehet átkelni.

Ezután a sárga + jelzés visszavezet Bakonyszentlászlóra.

Visszaút:

Vagy ugyanúgy, mint ide, vagy a következők szerint.

A turistaház előtt folytatjuk utunkat Bakonyszentlászló központja felé. Először balra lefelé kanyarodik az út, majd egy emelkedő után többszáz méter egyenes szakasz következik (jobbra, balra hangulatos bakonyi házakkal, egységes utcaképpel), majd jobbra lefele kezdődő s-kanyar egyenesbe jövő részénél balra a román kori evangélikus templomhoz érünk.

Az egyik legrégebbi az országban, főbejáratának lépcsőjén még megtalálhatók a helyén állt Szent László korabeli román stílusú templom kapubélletének töredékei.

A templomtól 100 m-re merőlegesen jobbra fordulva érünk Bakonyszentlászló „szívébe”. Végighaladva az utcán, a posta, rendőrség, általános iskola, és az ABC-üzlet után jobb oldalon látható az Esterházyak építtette késő barokk katolikus kerek-templom, amely a maga nemében építészeti különlegesség, és a kastély (jelenleg erdészet), amely mellett egy rövid lejtőn leereszkedünk egy hangulatos, ligetes térre. Itt található a Vak-Bottyánról elnevezett forrás, és az ország egyik legrégebbi kénes gyógyfürdőjére emlékeztető tábla.