A Humusz sajtóközleménye:
A termékdíj törvény 1995-ös bevezetése óta, a többszöri módosítás ellenére, most először lenne alkalmas a kívánt cél elérése: a kibocsátott hulladékok csökkentésére. A HuMuSz szerint a környezetvédelmi tárca tervezete - néhány fogyatékossága ellenére - jó alapja lehet egy környezetvédelmi szempontból elfogadható hulladékgazdálkodásnak. A szabályozás persze csak akkor lenne teljes, ha elfogadnák végre a betétdíjas kormányrendeletet, amelyet a múltban bár több szakminiszter megígért, de még jelen pillanatban sincs kodifikált tervezete! A rendelet hatályba léptetésével a Kormány jelezhetné, hogy végre hajlandó fellépni a környezet és a fogyasztók védelmében is.
Aggodalommal figyeljük egy szuk ipari és a kereskedelmi csoport önző és a környezeti szempontokat semmibe vevő lobbitevékenységét: szakmailag teljesen dilettáns vagy tudatosan megtévesztő összehasonlító adatokkal bombázzák a törvényalkotókat, és minden eszközzel akadályozzák az új termékdíjas szabályozás megszületését, illetve végso~ soron azt, hogy a fogyasztónak maradjon választási leheto~sége, ha betétdíjas csomagolást keres. Az említett lobbi tíz éve sikerrel akadályozza a "betétdíjas rendelet" megalkotását (a "szennyezo~ fizet elv" érvényre juttatását), és most komoly esély van arra, hogy a gazdasági tárca segítségével "ledarálják" a termékdíj tv. pozitív változásait is! Üdvözöljük az italcsomagolások termékdíjának a darabszám alapú kivetését, de több ponton javasoljuk a bevezetendő szabályozás pontosítását: a darabszám alapú termékdíj számítást ki kell terjeszteni a gyümölcs- és zöldséglevekre is. A csomagolás fogalmát egyébként ki kellene terjeszteni a vendéglátásban és a mozgó utcai árusításban használt egyszerhasználatos tálcákra, tányérokra, poharakra és evőeszközökre is.
Nem értünk egyet viszont a termékdíj mentességi feltételeivel és bevezetésének tervezett ütemezésével: elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a
kiegészítő termékdíjat csak az újrahasználati arány elmaradt részére kelljen megfizetni! Türelmi ido~nek csak a bevezetés évét (2004) tartjuk
elfogadhatónak, 2005-tol már ágazati szinten, kötelező jelleggel lenne szükséges előírni a teljesítendő százalékokat!
Értetlenül állunk az elott, hogy a kötelezo~ kezelési arányt meghaladó kibocsátásra 20%-os termékdíj fizetési kötelezettséget előíró szabályt
fellazítják! Ez a szabályozás tavaly született, az előző miniszter érdeme, súlyos hiba és komoly visszalépés lenne eltörölni!
Ugyanígy hiba lenne, ha a hasznosítást koordináló szervezetek részére 2005-re előírt 20%-os lakossági szelektív gyűjtési arányt 12%-ra
csökkentenék, mert a lakossági gyűjtés nélkül nem teljesíthető a vállalt újrahasznosítási arány.
HuMuSz
további információ: 06/1/386-2648