Megszűnhet a Győr és Veszprém közötti vasúti összeköttetés



A MÁV Rt-nek és a szombathelyi igazgatóságának írt levelünkben – többek között- így fogalmaztunk:

„Az óvodák, általános iskolák őszi és tavaszi erdei kirándulásaikat évtizedek óta a Cuha-patak völgyébe szervezik. A környezeti nevelés, szakmai terepmunka megszokott célja a Pannonhalmi Tájvédelmi Körzet, a Magas-Bakonyi Tájvédelmi Körzet, a fenyőfői ősfenyves, a zirci arborétum, vagy a veszprémi vadaspark, melyek egyetlen „környezetbarát” megközelítését ez a szárnyvonal biztosítja. A vonat segíti a nyári környezetvédő gyerektáborok gyalogos vagy a kerékpáros megközelítését is a Bakonybéli és a Ravazdi Erdei Iskolákhoz, a ravazdi cserkésztáborhoz, valamint a REFLEX Egyesület pápateszéri és a Göncöl Szövetség pénzesgyőri oktatóközpontjába szervezett turnusoknak.

A környezeti nevelés egyik alapeleme az ép természet megismertetése és működésének megértetése. Csak az a gyermek lesz képes később értékelni és megvédeni a természeti értékeket, aki ezeket meg is ismerte. A környezeti nevelés komplex (rendszer-szemléletű) megközelítéssel közvetíti a fenntarthatóság fontosságát, melyben alapvető a környezetbarát közlekedési alternatívák biztosítása a súlyosan környezetromboló motorizált közlekedéssel szemben.

Lehet, hogy szigorú gazdaságossági mércével mérve ennek a vasúti szárnynak az üzemeltetése nem kifizetődő. Lehet, hogy nincs meg az elvárt utaskilóméter, hogy hibádzik a nyereséget realizáló bevétel.

Tudjuk, hogy a felsorolt érveink „csak” környezetvédelmi, szakmai érvek. A Tbiliszi dokumentum szerint – Magyarország által is felvállalt – feladat, hogy „mindenki számára biztosítsuk a lehetőséget, hogy elsajátítsa a környezet megvédéséhez szükséges tudást, készséget, értékrendszert és elkötelezettséget.

Mi ezt komolyan vesszük, ezért dolgozunk. A környezeti nevelés azonban nem helyettesítheti a helyes környezetpolitikát. Megítélésünk szerint az állam (és az államvasút) súlyos és helyrehozhatatlan hibát követ el, ha vállalt kötelezettségeit elfeledve, gazdasági okokra hivatkozva fejlesztés helyett a vasúti szárnyvonalak felszámolását tűzi ki célul. Különösen érthetetlen ez, ha az ország egyik legszebb vonalvezetésű és környezeti nevelést évtizedek óta szolgáló Győr-Veszprém közötti szárnyvonallal teszi ezt.”

A teljes levél itt olvasható: ( FILE )

Amit leírtunk, azt komolyan gondoljuk és arra kérjük a győri oktatási intézményeket, hogy maguk is fogalmazzák meg és küldjék el tiltakozásukat. Ehhez felhasználhatják az általunk leírt gondolatokat is.

Mándoki Zoltán vezérigazgató
Magyar Államvasutak Rt.
1062 Budapest
Andrássy út 73-75.

Mayer Ferenc igazgató
Szombathelyi Területi Igazgatóság
9700 Szombathely
Széll Kálmán u.2.

Arra kérjük a győri oktatási intézményeket, hogy iskolai közös programjaik helyszínéül, osztálykirándulásaik célpontjaiként, környezeti nevelési terepmunkáik helyszínéül az eddiginél is gyakrabban válasszák az általunk említett helyszíneket (és hozzá a vasutat).



<< Vissza