A REFLEX Egyesület honlapján illetve szórólapján már többször közzétettük a volt RÁBA Rt. helyére tervezett 36 000 ezer négyzetméteres bevásárlóközponttal kapcsolatos aggályainkat. Véleményünk szerint a belvárosi telepítésű Árkád bevásárlóközpont több szempontból is elhibázott beruházás, amiért a város és lakossága egyszer súlyos árat fizet.
A környezetvédelemmel kapcsolatos érveinket először a terület rendezési terv módosításának eljárásában, majd a környezeti hatásvizsgálati eljárásban próbáltuk meg érvényesíteni.
Jogorvoslatunk részben sikeres volt.
A beruházás egyik súlyponti kérdése a területen koncentrálódó (nagyrészt az Árkád által gerjesztett) közúti forgalom és környezeti terhelés. A közlekedési létesítmény(ek) terveit – az első sikeres fellebbezések után- a beruházó átdolgoztatta.
A csomópont kiépítésére másodjára kiadott engedélyt már csak a Reflex fellebbezte meg (lásd korábbi cikkünket). Ismét kifejtettük: a beruházás súlyos városszerkezeti, közlekedési és környezeti problémákkal terhelt. Ezt a tervezett „egyszintes körgeometriás csomópont” kezelni nem tudja, ami a hatásterületen lakók életminőségének további romlását vetíti előre. Saját (nem szabványos) méréseink és számításaink alapján vitattuk a beruházó által benyújtott szakvélemény azon megállapítását, hogy – bár a forgalom a sokszorosára nő - a terület zajterhelése nem lesz rosszabb. Különösen hihetetlen ez a nagyságrendekkel nagyobb keresztirányú forgalom tengelyébe kerülő Vas Gereben u. 16.sz. négyemeletes lakóháznál. Az itt lakók védelme érdekében fellebbezésünkben – minimum intézkedésként- azonnali megelőző zajvédelmi intézkedéseket követeltünk.
Egyesületünk jogi fellepéseit szakmailag és jogilag megalapozottnak tartja, politikai motivációink nincsenek. Fellebbezést visszavonni nem szoktunk. Mikor azonban egyértelművé vált, hogy fellebbezésünkkel a kitűzött célt nem ér(het)jük el, a visszavonás viszont utat nyithat minimál követeléseinknek - a Reflex vezetősége hosszas vita és mérlegelés után a fellebbezés visszavonása mellett döntött. A visszavonás feltétele volt, hogy az építkezéssel egyidejűleg (nyolc hónapon belül) elvégzi a Vas Gereben u. 16.sz. lakóház nyílászáróinak cseréjét (zajvédő nyílászárók beépítését) és biztosítja az Árkád hatásterületén szükségszerűen felmerülő környezetvédelmi mérések fedezetét is.
A Reflex a beruházással kapcsolatos közlekedési-környezetvédelmi szakmai aggályait továbbra is fenntartja. Némi könnyebbséget jelentett volna
- ha az egykori gyárterületen a 6000 lakásos zsúfolt Engel-város helyett a tervezett Ökocity program elképzelés valósul meg,
- ha legalább a határátkelőhöz kapcsolódó tranzitforgalom nem itt haladna át.
Az Ökocity programot azonban elvetették – a tranzitot „városon kívül” elvezető keleti elkerülő út kiépítése helyett pedig a milliárdokat a Fehérvári út bevezető szakaszára költik. Ami viszont (az Adyvárosi rákötéssel) tovább terheli az itt elhaladó észak-déli forgalmi tengelyt.
Szomorú jövőt jelez, hogy a győri képviselőtestület a bevonuló tőke igézetében – az Árkád után- nemrégen korlátlan utat nyitott további „shopping centerek” belvárosi betelepítéséhez.
A dózerek most tüntetik el a Ringát, a Dobozgyárat, a Gardéniát.
Újabb árkádok jönnek - újabb környezeti és társadalmi konfliktusok.
Felelős pedig - szokás szerint- megint nem lesz.