Kóka János miniszter úr részére
Gazdasági Minisztérium
Budapest
Tisztelt Miniszter Úr!
A győri székhelyű, környezetvédő társadalmi szervezetek megdöbbenéssel értesültek arról, hogy a Győr-Veszprém közötti vasúti összeköttetés ismét szerepel a MÁV megszüntetni tervezett szárnyvonalai között.
Alulírottak megalakulásunk óta (10-18 éve) kiemelten foglalkozunk a győri gyermekek környezeti nevelésével és segítik az oktatási intézmények ilyenirányú tevékenységét. A Győr-Veszprém szárnyvonalhoz – különösen annak Cuha-völgyi szakaszához - Győr lakosságát hagyományos érzelmi kötődés fűzi, amely a környezeti neveléssel fontos szakmai tartalmat is nyert.
A nagyvárosi kiskeresetű kisgyerekes családoknak mindig is a legkedveltebb hétvégi programja volt a vonatos bakonyi kirándulás. Az óvodák, általános iskolák őszi és tavaszi erdei kirándulásaikat évtizedek óta a Cuha-patak völgyébe szervezik. A környezeti nevelés, szakmai terepmunka megszokott célja a Pannonhalmi Tájvédelmi Körzet, a Magas-Bakonyi Tájvédelmi Körzet, a fenyőfői ősfenyves, a zirci arborétum, vagy a veszprémi vadaspark, melyek egyetlen „környezetbarát” megközelítését ez a szárnyvonal biztosítja. Ez a vonal teszi lehetővé a nyári környezetvédő gyerektáborok gyalogos vagy a kerékpáros megközelítését a Bakonybéli és a Ravazdi Erdei Iskolába, a ravazdi cserkésztáborba, valamint a REFLEX Egyesület pápateszéri és a Pangea pénzesgyőri oktatóközpontjába szervezett turnusoknak.
Lehet, hogy szigorú gazdaságossági mércével mérve ennek a vasúti szárnynak az üzemeltetése nem kifizetődő. Lehet, hogy nincs meg az elvárt utaskilométer, hogy hibádzik a nyereséget realizáló bevétel. Lehet, hogy Ön – aki nem vonattal közlekedik - meg sem érti mit jelent ezeknek a gyerekeknek, családoknak ragaszkodása a vasúthoz. Félő azonban, hogy a társadalom később súlyos árat fizet azért, hogy a mindenek felett érvényesített rövid távú gazdaságossági érdekek miatt háttérbe szorítja az ökológiai érdekeket.
De ha már ökonómia, akkor miért nem a vonal elővárosi vasút jellegének fokozásával, vagy a „Balaton-kapcsolat” kiépítésével törekednek a kihasználtság emelésére? Tudja-e Ön, hogy a megszüntetéssel érintett Bakonyszentlászló nem csak a bakonyi túravonalak kiinduló pontja, de több száz, Győrbe (vagy Zircbe, Veszprémbe) ingázó iskolás és munkásember lakóhelye is?
A Nemzeti Alaptantervtől (NAT) az EU Alapokmányán át a Riói Egyezményig vagy a Tbiliszi Chartáig számos – Magyarország által is aláírt - dokumentum szól a környezeti nevelés jelentőségéről, az állam azzal kapcsolatos felelősségéről. A környezeti nevelés egyik alapeleme az ép természet megismertetése és működésének megértetése. Csak az a gyermek lesz képes később értékelni és megvédeni a természeti értékeket, aki ezeket meg is ismerte. A környezeti nevelés komplex (rendszer-szemléletű) megközelítéssel közvetíti a fenntarthatóság fontosságát, melyben alapvető a környezetbarát közlekedési alternatívák biztosítása a motorizált közlekedéssel szemben.
Kétségtelen, hogy a természet, az említett helyszínek megközelítése busszal is lehetséges – szégyenkezés nélkül azonban nem. Kinek és miért jó az, hogy ha a kiesett vonat miatt jelentősen megnő a Bakonyon (annak védett területeit is érintő) közúti forgalom és környezeti terhelés?
Tisztelt Miniszter Úr! Tudjuk, hogy a felsorolt érveink „csak” környezetvédelmi, szakmai érvek. A Tbiliszi dokumentum szerint – Magyarország által is - felvállalt feladat szerint „mindenki számára biztosítsuk a lehetőséget, hogy elsajátítsa a környezet megvédéséhez szükséges tudást, készséget, értékrendszert és elkötelezettséget”.
Mi ezt komolyan vesszük, ezért dolgozunk. A környezeti nevelés azonban nem helyettesítheti a helyes környezetpolitikát. És ez egy helytelen döntés. Megítélésünk szerint az állam súlyos és helyrehozhatatlan hibát követ el, ha vállalt kötelezettségeit elfeledve, gazdasági okokra hivatkozva fejlesztés helyett a vasúti szárnyvonalak felszámolását tűzi ki célul. Különösen érthetetlen ez, ha ezt az ország egyik legszebb vonalvezetésű, műtárgyaival ipari műemlékvédelemre érdemes, környezeti nevelést évtizedek óta szolgáló szárnyvonalával teszi.
A szárnyvonal Veszprémvarsány-Veszprém közötti szakaszának tervezett felszámolása ellen ezúton is tiltakozunk és kérjük Győr-Veszprém vasútvonal működtetését teljes hosszában biztosítani.
Győr, 2006. július 6-án.
Lajtmann József
REFLEX Környezetvédő Egyesület
Pro Natura díjas, Kaskelot díjas
Szilágyi László
Hulladék Munkaszövetség
Szűcs Gábor
Pannon Természetvédő Szövetség
dr. Kalas György
Ökológiai Stúdió Alapítvány