A Reflex véleménye az adyvárosi elkerülő útról



A hol Adyvárosi elkerülő útnak, hol „déli összekötő útnak” nevezett beruházás megvalósítását a Reflex Egyesület közlekedésszerkezeti és környezetvédelmi szempontból egyaránt elhibázottnak tartja. Véleményünk szerint az út nem elkerül, hanem legázol – nem összeköt, hanem értelmetlenül megoszt.

1. Győrben átgondolt közlekedéspolitika helyett évtizedek óta a forgalom ide-oda tologatása folyik. Most éppen azt a forgalmat akarják valahová továbbvezetni, amelyet a Szauter út megnyitásával és a Plaza betelepítésével odagerjesztettek. Csakhogy ezt a problémát meg lehetett volna előzni. És nem csak ezt. A Plaza építése miatt annak idején mi nem csak annak forgalomgerjesztő hatása miatt tiltakoztunk, de azért is, mert annak felelőtlen betelepítése megakadályozta az ide tervezett vasúti felüljáró megépítését.

2. A tervezett út másik végét az „új Fehérvári útra” kötik rá. Teljesen értelmetlenül hiszen, hiszen a megnövelt autóáradatot a Szigethy csomóponttól a régi úton kénytelenek majd terelgetni a Graboplast felé. Szomorú dolog, hogy a városvezetés a keleti elkerülő út megépítése helyett (ami valóban megoldás lehetett volna) a Fehérvári út értelmetlen átépítésére költötték el a milliárdokat. Amit most egy újabb értelmetlen beruházással és pénzköltéssel akarnak igazolni. (A telekspekulánsoknak és az útépítők persze valóban nyernek rajta).

3. A helyijáratú buszállomás megszüntetése illetve áthelyezése alapvetően sérti az Adyvárosi lakók érdekit. Míg most tó partján sétálva közelíthetik meg lakásaikat, a Praktiker melletti áthelyezés után csak a forgalmas utakon átvergődve juthatnak majd haza. A lakosság érdekeit képviselő uraknak nem a tömegközlekedés tönkretételén, hanem fejlesztésén kellene dolgozni.

4. A tópart feltöltése, a szánkózódomb, a játszóterek és a sétautak eltűntetése, a kutyafuttatók és a sporterületek használhatatlanná tétele merénylet az itt lakó közösségek kultúrterülete ellen. Az új út építésével a növényzet egy részét kipusztítják, az itt fészkelő énekesmadarakat végleg elzavarják.
A felelős városvezetésnek az itt lakók életminőségén kellene fáradozni, nem pedig zajos, bűzös betonpályává változtatni a város legnagyobb lakótelepi zöldfelületét.

5. Az útra vezetett gépjárműforgalom éjjel-nappal jelentős légszennyezéssel és határértéken felüli zajterheléssel jár (amire az otromba zajvédő falak építése nem megoldás). Forgalomgerjesztő új utak nyitása helyett a városvezetésnek sokkal inkább azon kellene fáradoznia, hogy megvédje a sín két oldalán lakó embereket a jelenlegi, illetve a vonal villamosítása után várhatóan tovább növekedő vasúti zajtól.

A REFLEX számára nyilvánvaló, hogy alapvető változás csak egy más szemléletű közlekedéspolitikától, valóban a lakosság érdekeit képviselő képviselőktől és ökológiailag érzékenyebb tervezői apparátustól remélhető. Erre Győrben egyelőre sok esélyt nem látunk.

A lakosság és a környezet érdekeinek képviselve addig is minden legális eszközzel igyekszünk megakadályozni a tervezett Adyvárosi elkerülő út megépítését.



<< Vissza