A boltok és áruházláncok akciós kínálata ugyan bőséges, de abban a gyenge minőségű, hamar szemétbe kerülő, bizonytalan eredetű (esetenként problémás adalékanyagokkal is terhelt) egyszer használatos írószerek dominálnak. Tovább nőtt a szemnek készült értelmetlen divat-írószerek aránya – csökkent viszont a természetes alapanyagból készült, tartós, javítható vagy kevés hulladékot termelő iskolaszerek jelenléte.
Szomorúan állapítjuk meg, hogy sajnos idén sem jelentek meg a választékban az újrahasznosított papírból készült iskolafüzetek. A Hulladék Munkaszövetség ugyan idén is kinyomatta az újrapapír füzeteit, de az igényeket csak addig tudja kielégíteni, amíg a készlete tart.
Mivel visszatérő tapasztalatunk, hogy a fogyasztók sajnos az iskolaszerek témájában sem kapják meg a termékekkel kapcsolatos alapvető tájékoztatást, a HuMuSz kéri a fogyasztókat, hogy aki teheti, a szaküzleteket keresse fel. A nagyobb papírboltok választéka, a szakképzett eladók jelenléte több esélyt ad arra, hogy a vásárlók a termékek összetételéről is használható információt kapnak.
Hivatalosan minősített környezetbarát magyar írószer nincs. A külföldi termékeknél – jobb híján – eligazítást nyújthat a rajta lévő hivatalos „zöld logó” (pl. a német „Kék angyal” jelzés), vagy a terméken megjelenő CE jel illetve EN 71/3 szám. (Az utóbbiak nem vegyszermentességet jelent, hanem a játékokra előírt nehézfémtartalom, színezőanyag stb. határértékek betartását).
Sajnos az iskolaszerek esetében is az a tapasztalatunk, hogy leginkább az olcsó, távol-keleti műanyag termékek tartalmazhatnak egészségre és környezetre veszélyes anyagokat.
2007. augusztus Hulladék Munkaszövetség
Melléklet: Az iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái
(Forrás: Kalas György: „Osztály vigyázz”)
Alapjában véve mindenki egyetért azzal, hogy egészségre közvetlen veszélyt jelentő iskolaszerek nem kerülhetnek forgalomba. Ezt a követelményt a különféle – EU normákhoz igazodó – jogszabályok és szabványok nálunk is előírják, az előzetes engedélyezések pedig (ha vannak) nyomon követik.
Valójában azonban a legtöbb írószerről nem tudunk semmit (Hol és miből gyártják, mi van benne, veszélyes-e a hulladéka?). Ennek oka maga a rendszer. A fogyasztói tájékoztatást elhanyagolják, az írószerek globális nagy piacán mindenki nyerészkedni akar.
Főszabályként a diák tanszerére és az iskola irodaeszközére egyaránt érvényes az elővigyázatosság és a megelőzés fontossága. Vásárláskor …
keressék
o a természetes anyagból készült termékeket (favonalzó, fémfaragó és körző, gumiradír),
o az újrahasznosított papírból gyártott termékeket (füzeteket),
o az egészségkárosító anyagoktól mentes termékeket („vizes” filc, papírragasztó),
o a tartós, javítható termékeket (betétes fém golyóstoll, bőrtáska),
o a kevés hulladékot termelő termékeket (töltőtoll, ceruza),
o energiaforrásként használják a napot, esetleg a feltölthető akkumulátort, adaptert. Egyszer használatos elemet csak kivételesen (akkor viszont higany- és kadmium menteset).
kerüljék viszont
o a hamar szemétbe kerülő, silány minőségű, hulladéktermelést növelő termékeket és egyszer használatos írószereket (gagyi műanyag tolltartó, eldobós golyóstoll),
o az egészségkárosító anyagokat (nehézfémeket, illó oldószereket, lágyítókat stb.) tartalmazó írószereket,
o a műanyagtermékeket, különösen a PVC-t,
o az illatosított termékeket (radír, golyóstollbetét, gyurma, füzet),
o az értelmetlen divat-írószereket (figurás faragó, hajlékony ceruza, mesefigurás füzetek, színes irattartók, műanyag bevonatú gémkapcsok és rajzszögek stb.)
o a nem kívánt árukapcsolást (Telepakolt tolltartók helyett vegye meg külön a tolltartót, és maga válogassa bele a valóban szükséges írószereket!)
Az egyes iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái
Az alábbiakban tárgyalt iskolaszerek egyik problémája az esetleges egészségkárosítás, a másik a lehetséges környezetszennyezés.
Az egészségre problémát jelenhető írószerek és azok kiváltása:
Írószer megnevezése |
Problémás anyag megnevezése |
Lehetséges környezeti probléma |
Lehetséges alternatíva * |
Alkoholos filc |
szerves oldószer formaldehid |
hulladékprobléma |
színes ceruza, zsírkréta, vizes |
Ceruza (lakkozott) |
nehézfémek |
|
lakkozatlan ceruza |
Elemes cuccok |
nehézfémek |
kidobva víz- és talajszennyezés |
elem nélküli vagy napelemes cuccok |
Faragó (PVC.) |
nehézfém, lágyító, stabilizátor |
gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély |
faragó fémből és fából |
Filctollak (vizes) |
tartósítószer |
hulladékprobléma |
színes ceruza |
Rostironok |
azo-festékek |
|
golyóstoll |
Füzetborító (PE) |
|
hulladékprobléma |
papírcsomagolás |
Golyóstoll (eldobós) |
szerves oldószer lágyító, sűrítőanyag |
hulladékprobléma |
fém v. fa golyóstoll cserélhető betéttel |
Gyurma |
nehézfémek, lágyítók |
víz- és levegőszennyezés |
gipsz, agyag, só-liszt gyurma |
Iskolatáska (PVC) |
nehézfém, lágyító, stabilizátor |
gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély |
bőrtáska- vagy vászontáska |
Javítófesték |
trikloretán |
ózonréteg ölő |
víz v. víz-alkohol alapú javítófesték |
Papírtermékek (cellulózból) |
|
kivágott fák, gyártási vízszennyezés |
újrapapírból készült termékek |
Radír (PVC) |
nehézfém, lágyító, stabilizátor |
gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély |
gumiradír |
Ragasztó (folyékony) |
szerves oldószer, formaldehid |
levegőszennyezés, vízszennyezés a lerakón |
diszperziós ragasztó, enyv |
Ragasztószalag (széles, PVC) |
nehézfém, stabilizátor |
gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély |
papírragasztó- szalag, cellux |
Tolltartó (PVC) |
nehézfém, lágyító, stabilizátor |
gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély |
tolltartó bőrből, fából, textilből |
Töltőtoll patronos (PVC) |
nehézfém lágyító, stabilizátor |
gyártási környezetszennyezés, hulladékprobléma |
szivattyús toll fából vagy fémből |
A táblázatban elsősorban olyan „környezetbarát” írószereket szerepeltettünk, amelyek a magyar piacon is jelen vannak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden papírboltban, hiszen a hagyományos „kis boltok” nem tartanak választékon olyan terméket, amire – szerintük – minimális az igény.
A példamutatás fontosságáról
A kisiskolások számára a pedagógus példakép, ezért nagyon fontos, hogy „környezetbarát” írószereket használjon, és el is magyarázza a gyerekeknek, hogy miért.
Az iskolavezetés feladata elsősorban az ökológiai fogyasztóvédelem követelményeinek intézményben történő megjelenítése (és oktatása). Az iskola „zöldítését” – minimum – annyival segítheti, hogy nem teszi kötelezővé könnyen nélkülözhető és veszélyes anyagokkal terhelt iskolaszerek használatát – a saját beszerzéseinél pedig elsőbbséget biztosít az ökológiai-közegészségügyi szempontoknak.
Egy hasznos link: http://www.templomdomb.hu/zoldiskolataska/index.html