Idén is környezetszennyező tanévet kezdtünk



A boltok és áruházláncok akciós kínálata ugyan bőséges, de abban a gyenge minőségű, hamar szemétbe kerülő, bizonytalan eredetű (esetenként problémás adalékanyagokkal is terhelt) egyszer használatos írószerek dominálnak. Tovább nőtt a szemnek készült értelmetlen divat-írószerek aránya – csökkent viszont a természetes alapanyagból készült, tartós, javítható vagy kevés hulladékot termelő iskolaszerek jelenléte.

 

Szomorúan állapítjuk meg, hogy sajnos idén sem jelentek meg a választékban az újrahasznosított papírból készült iskolafüzetek. A Hulladék Munkaszövetség ugyan idén is kinyomatta az újrapapír füzeteit, de az igényeket csak addig tudja kielégíteni, amíg a készlete tart. 

 

Mivel visszatérő tapasztalatunk, hogy a fogyasztók sajnos az iskolaszerek témájában sem kapják meg a termékekkel kapcsolatos alapvető tájékoztatást, a HuMuSz kéri a fogyasztókat, hogy aki teheti, a szaküzleteket keresse fel. A nagyobb papírboltok választéka, a szakképzett eladók jelenléte több esélyt ad arra, hogy a vásárlók a termékek összetételéről is használható információt kapnak.

 

Hivatalosan minősített környezetbarát magyar írószer nincs. A külföldi termékeknél – jobb híján – eligazítást nyújthat a rajta lévő hivatalos „zöld logó” (pl. a német „Kék angyal” jelzés), vagy a terméken megjelenő CE jel illetve EN 71/3 szám.  (Az utóbbiak nem vegyszermentességet jelent, hanem a játékokra előírt nehézfémtartalom, színezőanyag stb. határértékek betartását).

 

Sajnos az iskolaszerek esetében is az a tapasztalatunk, hogy leginkább az olcsó, távol-keleti műanyag termékek tartalmazhatnak egészségre és környezetre veszélyes anyagokat.

 

2007. augusztus                                                     Hulladék Munkaszövetség

 

 

 

Melléklet: Az iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái

(Forrás: Kalas György: „Osztály vigyázz”)

 

Alapjában véve mindenki egyetért azzal, hogy egészségre közvetlen veszélyt jelentő iskolaszerek nem kerülhetnek forgalomba. Ezt a követelményt a különféle – EU normákhoz igazodó – jogszabályok és szabványok nálunk is előírják, az előzetes engedélyezések pedig (ha vannak) nyomon követik.

 

Valójában azonban a legtöbb írószerről nem tudunk semmit (Hol és miből gyártják, mi van benne, veszélyes-e a hulladéka?). Ennek oka maga a rendszer. A fogyasztói tájékoztatást elhanyagolják, az írószerek globális nagy piacán mindenki nyerészkedni akar.

 

Főszabályként a diák tanszerére és az iskola irodaeszközére egyaránt érvényes az elővigyázatosság és a megelőzés fontossága.  Vásárláskor …

 

keressék

o       a természetes anyagból készült termékeket (favonalzó, fémfaragó és körző, gumiradír),

o       az újrahasznosított papírból gyártott termékeket (füzeteket),

o       az egészségkárosító anyagoktól mentes termékeket („vizes” filc, papírragasztó),

o       a tartós, javítható termékeket (betétes fém golyóstoll, bőrtáska),

o       a kevés hulladékot termelő termékeket (töltőtoll, ceruza),

o       energiaforrásként használják a napot, esetleg a feltölthető akkumulátort, adaptert. Egyszer használatos elemet csak kivételesen (akkor viszont higany- és kadmium menteset).

 

kerüljék viszont

o       a hamar szemétbe kerülő, silány minőségű, hulladéktermelést növelő termékeket és egyszer használatos írószereket (gagyi műanyag tolltartó, eldobós golyóstoll),

o       az egészségkárosító anyagokat (nehézfémeket, illó oldószereket, lágyítókat stb.) tartalmazó írószereket,

o       a műanyagtermékeket, különösen a PVC-t, 

o       az illatosított termékeket (radír, golyóstollbetét, gyurma, füzet),

o       az értelmetlen divat-írószereket (figurás faragó, hajlékony ceruza, mesefigurás füzetek, színes irattartók, műanyag bevonatú gémkapcsok és rajzszögek stb.)

o       a nem kívánt árukapcsolást (Telepakolt tolltartók helyett vegye meg külön a tolltartót, és maga válogassa bele a valóban szükséges írószereket!)

 

 

 

Az egyes iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái

 

Az alábbiakban tárgyalt iskolaszerek egyik problémája az esetleges egészségkárosítás, a másik a lehetséges környezetszennyezés.

Az egészségre problémát jelenhető írószerek és azok kiváltása:

 

Írószer megnevezése

Problémás anyag megnevezése

Lehetséges környezeti probléma

Lehetséges alternatíva *

Alkoholos filc  

szerves oldószer formaldehid

hulladékprobléma

színes ceruza, zsírkréta, vizes

Ceruza (lakkozott)

nehézfémek

 

lakkozatlan ceruza

Elemes cuccok

nehézfémek

kidobva víz- és talajszennyezés     

elem nélküli vagy napelemes cuccok

Faragó (PVC.)

nehézfém, lágyító, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

faragó fémből és fából

Filctollak (vizes)

tartósítószer

hulladékprobléma

színes ceruza

Rostironok

azo-festékek

 

golyóstoll

Füzetborító (PE)

 

hulladékprobléma

papírcsomagolás

Golyóstoll (eldobós)

szerves oldószer lágyító, sűrítőanyag

hulladékprobléma

fém v. fa golyóstoll cserélhető betéttel

Gyurma

nehézfémek, lágyítók

víz- és levegőszennyezés

gipsz, agyag, só-liszt gyurma

Iskolatáska (PVC)

nehézfém, lágyító, stabilizátor   

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

bőrtáska- vagy vászontáska

Javítófesték

trikloretán

ózonréteg ölő

víz v. víz-alkohol alapú javítófesték

Papírtermékek (cellulózból)

 

kivágott fák, gyártási vízszennyezés
(pl. klór)   

újrapapírból készült termékek

Radír (PVC)

nehézfém, lágyító, stabilizátor   

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

gumiradír

Ragasztó (folyékony)

szerves oldószer, formaldehid

levegőszennyezés, vízszennyezés a lerakón

diszperziós ragasztó, enyv

Ragasztószalag (széles, PVC)

nehézfém, stabilizátor

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

papírragasztó- szalag, cellux

Tolltartó (PVC)

nehézfém, lágyító, stabilizátor   

gyártási környezetszennyezés, dioxinveszély

tolltartó bőrből, fából, textilből

Töltőtoll patronos (PVC)

nehézfém lágyító, stabilizátor   

gyártási környezetszennyezés, hulladékprobléma

szivattyús toll fából vagy fémből

 

A táblázatban elsősorban olyan „környezetbarát” írószereket szerepeltettünk, amelyek a magyar piacon is jelen vannak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden papírboltban, hiszen a hagyományos „kis boltok” nem tartanak választékon olyan terméket, amire – szerintük – minimális az igény.

 

A példamutatás fontosságáról

 

A kisiskolások számára a pedagógus példakép, ezért nagyon fontos, hogy „környezetbarát” írószereket használjon, és el is magyarázza a gyerekeknek, hogy miért.

 

Az iskolavezetés feladata elsősorban az ökológiai fogyasztóvédelem követelményeinek intézményben történő megjelenítése (és oktatása). Az iskola „zöldítését” – minimum – annyival segítheti, hogy nem teszi kötelezővé könnyen nélkülözhető és veszélyes anyagokkal terhelt iskolaszerek használatát – a saját beszerzéseinél pedig elsőbbséget biztosít az ökológiai-közegészségügyi szempontoknak.

 

Egy hasznos link: http://www.templomdomb.hu/zoldiskolataska/index.html



<< Vissza