A túlzott fogyasztás néhány következménye Karácsonyi előkészületek? Irány a bevásárlóközpontok! Mondhatnánk persze, hogy egy jó rántott hal és diós bejgli hozzátartozik az ünnephez, hát miért baj, ha decemberben többet költünk élelmiszerre? Ám a statisztikák szerint nem csupán erről van szó. 2006 november-decemberben 58 %-kal több háztartási kisgép fogyott, mint az előző két hónapban, és az elektronikai cikkek iránt is óriási volt a kereslet. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben az MP4 lejátszó, elektromos fogkefe, elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt), MP3 lejátszó és kenyérpirító volt. Ezen a ponton elérkeztünk a Fölösleges Áruk Fórumához. Természetesen környezeti szempontból semmi kifogásunk sem lehet az ellen, ha valaki a kenyérpirítót, amely után kedvese oly régen áhítozik nem az év más szakában, hanem éppen decemberben vásárolja meg. Ám azzal nem csak pénztárcánkat, de bolygónkat is súlyosan terheljük, ha a reklámok hatására olyan árucikkeket vásárolunk, amire valójában sem szeretteinknek, sem nekünk nincsen semmi szükségünk. A HuMuSz a Fölösleges Áruk Fórumának megalapításával erre szeretné felhívni a figyelmet. Néhány felhívásunkra beérkezett árucikk: elemes buborékfújó, elektromos ceruzahegyező, ventillátoros sapka, motoros nyalóka, elemes krumplihámozó, batman díszítésű műanyag müzlistál, kanál végű szívószál. A sor hosszan folytatható. A valódi, maradandó élmények hiánya és a hagyományok elvesztése oda vezethet, hogy sokan a vásárlásban próbálják megtalálni önmagukat. Sajnos a bevásárlóközpontok csillogó, de személytelen világában ez aligha fog sikerülni. A Ne vásárolj semmit! Nap szervezői mást ajánlanak. Aki még nem vált függővé, legalább egy napra szakadjon ki a bevásárlási lázból! Arra hívunk mindenkit, hogy szánjon egy napot a fogyasztói böjtre, szálljon ki a fogyasztók mókuskerekéből, és találja meg a pénztől független örömöket az életében! Önmaga és az életlehetőségeit biztosító bolygó érdekében. Javaslataink a következők: Forrás: Humusz
A teológusok és a néprajzkutatók ugyan más értékeket hangsúlyoznak, mégis úgy tűnik, hogy ma Magyarországon a többség számára a karácsony lényege a vásárlás. Ezen nem változtat a megszorító intézkedések hatása sem. A GfK Piackutató Intézet frissen közzétett anyagai szerint a decemberi vásárlások aránya egyre nő. Míg 2004 decemberében a vásárlók a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal hagytak nagyobb összeget a különböző üzletek kasszáinál, 2005 utolsó hónapjában már 24 százalékkal, 2006-ban pedig 25 százalékkal költöttek többet az ünnepi előkészületek során.
Vásárolni jó! Mi mással tölteném a szabadidőmet?
A közfelfogás úgy tartja, hogy vásárolni jó dolog, hiszen ezáltal örömet szerezhetünk szeretteiknek. A pszichológusok szerint ez nem mindenkire igaz. Amerikában a lakosság 5-6 %-át sújtja a kényszeres vásárlási láz jelensége. Ők nem tudnak megálljt parancsolni maguknak, és a könnyed, boldog karácsonyi vásárlásból esztelen pénzszórás lesz, rengeteg olyan dolgot megvesznek, amire valójában nincs szükségük. Ráadásul eközben rosszul érzik magukat. Szerte a világon, így Magyarországon is a nyilvántartott kényszeres vásárlóknál sokkal többen vannak, akik túlzott vásárlásukkal környezeti és társadalmi problémákat okoznak.