A tisztességes kereskedelemről



Itt az érdeklődő vásárló egyéb információkat is beszerezhet. Én például az őstermelőkkel szeretek beszélgetni. Érdekel az áru íze, fajtája, története, vegyszertartalma. De a piac működése, a háztáji gazdálkodás nehézségei is. Vásárlásaimmal is rájuk, a helyi gazdákra szavazok (szolidaritás). A magát kistermelőnek kiadó, kétes eredetű és minőségű árukészlettel seftelő, piacoló paraszttársait sértegető, erőszakos műkofa hiába olcsóbb – időmet, pénzemet rá nem pazarlom.
Sokan vannak, akik nemcsak a helyi piacon, de a „harmadik világból” idehordott árukról (kávé, tea, kakaó, banán stb.) is tudni szeretnék, hogy azt kik, hol és hogyan termelték? Nem gyerekeket dolgoztatnak-e, betartják-e a munkaidőt, a munkavédelmi-és környezetvédelmi előírásokat, nem éhbért fizetnek-e? A tudatos fogyasztók húsz éve ezért hozták létre a „méltányos kereskedelem” (FairTrade) hálózatot, és ezért keresik az ellenőrzött, „FairTrade” emblémával ellátott termékeket. Az immár hozzánk is begyűrűzött mozgalom célja a fejlődő országok kistermelőinek munka- és életkörülményeinek javítása, a profitéhes multi közvetítő cégek kiiktatása. Ösztönzés a jó minőségű, egészséges termékek előállítására, a társadalmi igazságosság érvényesítésére, a helyben felhasználható fejlesztési alapok képzésére.
A tudatos fogyasztó úgy védi saját érdekeit, hogy azzal védi a termelőjét is. Vásárlói döntése a termelővel való szolidaritás és a fogyasztói hatalom kifejezése.



<< Vissza