A Reflex Környezetvédő Egyesület programja a Vidékfejlesztési Minisztérium Zöld Forrás 2012 pályázati kiírásán támogatást nyert. Tárgya a környezeti elemeket érintő Győr város belterületén történő jelentősebb beruházások kivitelezésénél való civil közreműködés. A Reflexről közismert, hogy mindig a megelőzésre helyezi a hangsúlyt, így a tervegyeztetési időszakban jelzi észrevételeit, tesz kezdeményező, vagy módosító javaslatokat, szükség esetén pedig ügyfélként vesz részt a beruházások hatósági, engedélyezési folyamatában. Jelen esetben kilenc nagyobb - részben, vagy teljes körűen engedélyezett - városi beruházásnál a kivitelezési munkák konfliktusait vizsgáljuk. A közreműködő felekkel (beruházó, kivitelező, hatóság, önkormányzat, civil szervezetek és lakosság) keressük a beavatkozások lehető legkisebb környezeti károkkal járó lehetőségeit. Egyik „beruházás” a Győr város Stratégiai Zajtérképe Program. Ennek a zajtérképnek és intézkedési tervnek is utána jártunk.
A Reflex Környezetvédő Egyesület programja a Vidékfejlesztési Minisztérium Zöld Forrás 2012 pályázati kiírásán támogatást nyert. Tárgya a környezeti elemeket érintő Győr város belterületén történő jelentősebb beruházások kivitelezésénél való civil közreműködés. A Reflexről közismert, hogy mindig a megelőzésre helyezi a hangsúlyt, így a tervegyeztetési időszakban jelzi észrevételeit, tesz kezdeményező, vagy módosító javaslatokat, szükség esetén pedig ügyfélként vesz részt a beruházások hatósági, engedélyezési folyamatában. Jelen esetben kilenc nagyobb - részben, vagy teljes körűen engedélyezett - városi beruházásnál a kivitelezési munkák konfliktusait vizsgáljuk. A közreműködő felekkel (beruházó, kivitelező, hatóság, önkormányzat, civil szervezetek és lakosság) keressük a beavatkozások lehető legkisebb környezeti károkkal járó lehetőségeit. Egyik „beruházás” a Győr város Stratégiai Zajtérképe Program. Ennek a zajtérképnek és intézkedési tervnek is utána jártunk.
A program előzménye
Győr városa - a 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet alapján, mely a 100 ezer lakosnál nagyobb városokra előírja a zajtérkép és az intézkedési terv elkészítését - összeállította a „Győr stratégiai zajtérképének és zajcsökkentési intézkedési tervének elkészítése” című pályázatot. A projekt (KEOP-6.3.0/Z/10-11-2011-0001) a Környezet és Energia Operatív Programon támogatást kapott, 66.421.750.- forint összeggel. A támogatás 95% mértékű, melyhez a város csatolja az 5%-os önrészt.
A stratégiai zajtérkép műszaki dokumentációját a Geodéziai és Térképészeti Zrt., a Vibrocomp Kft. és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. állította össze. Győr M.J.V. Közgyűlése a 159/2012 (VI. 29.) Kgy. számú határozatával elfogadta Győr város stratégiai zajtérképét. Az évvégén, 2012. december 21-én az elfogadott zajtérkép alapján összeállított intézkedési tervet a város önkormányzata társadalmi egyeztetésre bocsátotta.
A projekt célja
A pályázat célja a Győr zajvédelmi állapotát felmérő stratégiai zajtérképek és a zajcsökkentést szolgáló döntések megalapozását alátámasztó intézkedési tervek elkészítése Győr város közigazgatási területére, illetve a jogszabályokban meghatározott zajforrásokra (közúti, vasúti, repülési, üzemi zajforrásokra külön-külön, egész nap és éjszakai időszakokra megosztottan). További célkitűzés a Győrben élő lakosság, illetve az itt működő vállalkozások folyamatos tájékoztatása a környezetüket érintő zajállapotokról, közvetve a környezettudatosság erősítése a napi tevékenységükben.
A projekt módszere
Kétféle zajtérkép készült (zajterhelési zajtérkép és konfliktustérkép) a közigazgatási területen belüli közutakra, vasutakra és üzemi létesítményekre. A zajtérképek készítése során tényleges helyi zajmérésekre nem került sor! Az adatok (forgalmi adat, létesítményekre vonatkozó adat, népesség-nyilvántartási adat) szolgáltatott, átlagos éves adatok!
A stratégiai zajtérkép az egyes zajforráscsoportokra, külön-külön készült, 4 m-es értékelési magasságra, 5 dB-es zajszínttartományra és nappali-éjszakai zajjellemzőkre osztva.
Zajcsökkentési intézkedési terv elvárásai
A tervnek kell meghatároznia a zajcsökkentési, vagy más, a zaj elleni védelmet célzó műszaki, szervezési, településrendezési megoldásokat, amelyekkel megakadályozható a zaj növekedése azokon az önkormányzat által kijelölt csendes területeken, a zajtól védendő, vagy védelemre szánt területeken, ahol a zajjellemzők megfelelnek a stratégiai küszöbértékeknek, azokat nem haladják meg:
- közlekedési zajforrás esetén Lden = 63 dB, Léjjel = 55 dB
- üzemi létesítmény esetén Lden = 46 dB, Léjjel = 40 dB.
Észrevételeink a stratégiai zajtérképpel és az intézkedési tervvel kapcsolatban
A Reflex Környezetvédő Egyesület belátja és elfogadja, hogy a jogszabályi előírások alapján elkészíthető helyszínelések, helyi, akár szúrópróba szerint kijelölt pontokon történő mérések nélkül (íróasztalnál) is egy város zajtérképe. Viszont ez a konkrétumok nélküli sablonosság a pontatlanságot jelentheti.
A mérési adatok 4 m-es magassága is megkérdőjelezhető, hiszen a lakosság zajvédelméről szól a feladat.
Hibásnak és időben túlzónak tartjuk azt a megfogalmazást, hogy „Azokban az esetekben, ha a küszöbérték meghaladja a határértéket az intézkedési terv 5, illetve 10 éves időtávra készül annak függvényében, hogy az egészségügyi határértéket az adott zajjellemző milyen mértékben haladja meg.”
A Reflex Egyesület kontroll mérései
A Reflex 2013. február hóban Győr város 5 pontján végzett közúti forgalmi zajmérést és forgalomszámlálást:
1. 1-es számú főút K-i bekötése és Ipar u. (ETO Park),
2. 1-es sz., 14-es sz. és 81-es sz. főutak találkozása (Árkád csomópont),
3. 1-es sz. főút Ny-i bekötése és a 82-83-as átkötő főút csomópontja,
4. 81-es sz. főút és a Szigethy Attila u. csomópontja (SZIF csomópont),
5. 82-83-as átkötő főút és a Szigethy Attila u. csomópontja.
A szúrópróbaszerű méréseket nappal (délután) 60 perces időszakra végeztük. Lakóépületektől 3 m távolságban 1,2 m magasságban. Műszer típusa: RION-NL-21. A mért adatokat összehasonlítottuk a 2007-es méréseinkkel (2-es és az 5-ös vizsgálati pont).
Mért adatok:
2-es pontnál: Lden = 68,5 dB (!) összes gépjármű: 2.789 db/óra egységjármű: 2.539 ej/óra
5-ös pontnál: Lden = 62,6 dB összes gépjármű: 1.637 db/óra egységjármű: 1.473 ej/óra
A mérési adatok alátámasztják, hogy az intézkedési tervhez szükséges lett volna, legalább a frekventált helyeken (csomópontoknál) történő zajmérés elvégzése.
Méréseink összehasonlításánál megállapítható 12-15%-os forgalomcsökkenés, valamint minimális zajterhelés „visszaesés”, mely a két mérés (2007. május és 2013. február) időpontjával indokolható.
Győr, 2013. február hó
Reflex Környezetvédő Egyesület