Augusztus

Elkészültek a projekt keretében (a projekt tapasztalatainak felhasználásával) megírt szakmai segédletek. A vállalásnak megfelelően a környezeti tanácsadók illetve nevelők részére két szakmai témában állítottunk össze háttéranyagot. Az egyik a reklám-fogyasztás-hulladék összefüggéseit, az ökológiai fogyasztóvédelem témáját dolgozta fel (szerkesztette: Kalas György), a másik a papír-újrapapír témáját (szerkesztette: Németh Veronika). A háttérinformációkat és szemléletet közvetítő kiadványok segítséget nyújtanak a témák iskolai (projekt alapú) feldolgozásához is.
Az A/4 formátumú, 40 oldalon megjelent ingyenes segédletek a környezeti tanácsadó irodák munkatársaihoz, illetve környez
eti nevelőkhöz juttattuk el.



A vállalásnak megfelelően a Csalán Egyesület koordinálásában megbízott szakértők elkészítették a szeptemberi érdekegyeztető tanácskozás vitaindító tanulmányait.
A tanulmányok elsődlegesen a két témával kapcsolatos civil álláspontot képviselik.

Ennek megismerése céljából a HUMUSz Szövetség a civil szervezetek között kérdőíves kikérdeezést végzett, majd a vélemények egyeztetése céljából Budapesten július 19-én két civil egyeztető tanácskozást tartott magas részvétel mellett. A tanácskozáson kialakított felvetések, közös álláspontok értelemszerűen beépítésre kerültek a tanulmányokba is.

A tanulmányok:

  1. A kéretlen postai küldemények elleni védekezés jogi lehetőségei” (dr. Szilágyi Szilvia EMLA Egyesület)

  2. Újrapapír termékek használatára ösztönzés a közszféra működtetésében” (dr. Gajdics Ágnes, EMLA Egyesület)

  3. Tanulmány az újrahasznosított író-nyomó papír használatának elősegítésére” (Graczka Sylvia, HUMUSZ Szövetség)

  4. A címzetlen reklámküldeményekkel kapcsolatos hazai helyzet és a csökkentésükre írányuló nem jogi eszközök bemutatása pozitív európai példákon keresztül” (Rátz Judit, HUMUSZ Szövetség)

A tanulmányok megtekinthetők a www.humusz.hu  és a www.emla.hu honlapokon, illetve a Reflex Egyesület honlapján, itt: http://reflex.gyor.hu/post/1081/

A projekt hatásosságát mérő szakértő cég (EFFIX Marketing Kft.) elkészítette az első két kérdőíves felmérésünk szakmai értékelését.

Az elsőnél az iskolai (papírral kapcsolatos) elméleti és gyakorlati foglalkozásaink eredményességét, a gyerekek környezettudatosságát értékelte, összesítette 450 kitöltött kérdőív alapján. Az EFFIX szakmai értékelése itt érhető el:

A második kérdőívnél (szemétpostával kapcsolatos felmérés) a gyermekek inkább közvetítők voltak. Saját vállalt feladatuk az volt, hogy egy hónapon át figyeljék és gyűjtsék a háztartásukba érkező kéretlen reklámküldemények mennyiségét. Ezt az iskolai papírgyűjtéskor kellett behozniuk és leadniuk. Tevékenységük családon belül elsősorban a kéretlen reklámküldemények környezeti problémáira irányította rá a felnőttek figyelmét. Őket – a gyerekek segítségével eljuttatott- kérdőív kitöltésére kértük, melyben hangsúlyosan mértük fel a felnőttek reklámhoz való viszonyát és fogyasztási attitűdjeit.

A 285 db kitöltve visszajuttatott kérdőív szakmai értékelését itt ismerhetik meg.

Augusztus hónapban elkezdtük a szeptemberre tervezett iskolai akcióink szervezését.

Célunk a projekt munkájába, akcióiba közreműködő 15 „törzsiskola” mellé újabb 15 iskola bevonása (valójában csak tizenegyet, hiszen négy iskola már májusban csatlakozott hozzánk). Megyénként 5-5 olyan oktatási intézményt terveztünk, amelyek a projekt tapasztalatait hasznosítva segítségünkkel vállalja a téma iskolájukban való feldolgozását. Ehhez megkapják az oktatási segédletet, a projektben kiadott szakmai brosúrákat és – papírgyűjtési akcióik jutalmazására - félretettünk nekik a nagy sikert aratott iskolás füzetekből, órarendekből is.



<< Vissza