Győr legnagyobb és egyben leghangulatosabb városrészének, Nádorvárosnak legszebb parkja, a Bem tér lett az újabb kiszemeltje a város aszfaltbővítési terveinek. Az egykori Szent György tér a magyar-lengyel barátság jegyében lett átkeresztelve sok-sok évvel ezelőtt Bem térre, majd, itt helyezték el a magyar szabadságharc tábornokának emléktábláját, a két nép barátságát jelképező szobrot, a tragikusan elhunyt lengyel államelnök emléktábláját és a második világháborús lengyel katonai emlékművet is. Most a zöld növényzet helyett fekete aszfaltparkolókkal kívánják a teret "szebbé" tenni…
A Reflex Környezetvédő Egyesület levele, felmérése és álláspontja a tervezetről, valamint a szükségszerű jobbító javaslatai:
A napokban jutott el hozzánk a Hidro-Plan Kft. lakossági kérdőíve, amely a Győr-nádorvárosi Bem téren kialakítandó 106 darab parkoló ügyében tesz fel - rendkívül félrevezető - kérdéseket. Nagyon meglepett bennünket, hogy a helyi képviselő nevének felhasználásával állítanak valótlanságot. A Reflex elnöke és több tagja lakik ezen a területen, de egy nap sem tapasztalták, hogy itt „parkolási feszültség” lenne. Az itt élők utcán, garázsban, belső udvarban mindig el tudják helyezni a gépkocsijukat, ahogy az intézményekhez (iskola, statisztikai hivatal), a szolgáltatókhoz (bolt, szerviz, patika) érkező ügyfelek, valamint a sportrendezvényen résztvevők (kispályás focicsapatok) is gond nélkül le tudják parkolni autóikat. A szerkezeti terv módosításával már a város más pontjairól is megkeresték a Reflexet az ott élők panaszaikkal. S minden esetben beigazolódott, hogy a parkoló-építési tervek sem felmérést, sem helyismeretet, sem véleménylekérdezést, közvélemény-kutatást, és így a beruházást alátámasztó elemzést sem tartalmaztak. Vagyis megalapozatlanok, ötletjellegűek voltak. Cáfolva a szerkezeti terv módosításának szükségességét a Reflex Egyesület önkénteseivel végeztünk el tízszeri (kétszer csütörtökön, pénteken és hétfőn, kétszer szombaton és vasárnap) felmérést, illetve lakossági lekérdezést.
A Bem tér gépkocsi parkolási adottságai:
északi oldal: 62% (részben tiltott , részben adott, vagy időhöz kötött kétoldali lehetőség),
keleti oldal: 100% (mindkét oldali lehetőség),
déli oldal: 100% (részben egyoldali, de nem használt kétoldali lehetőség),
nyugati oldal 0% (parkolási tilalom - Zrínyi utca).
A becsatlakozó utcák torkolati, parkolásra használható területei (30 m):
Kétoldali lehetőség - Dembinszky, Eőrsy, Táncsics és Petz utcák)
Egyoldali lehetőség - Dugonics, Galamb, Wesselényi utca,
Parkolási tilalom - Zrínyi utca (érthető), Láhner (megalapozatlan).
A Reflex Környezetvédő Egyesület gépkocsi parkolási felmérései:
A mért maximális terhelés (2011. november 14. péntek, 14 óra):
A Bem teret övező úttesteknél
a tér körül parkoló gépkocsik száma: 51 darab (65%)
a tér körüli üres parkolóhelyek száma: 27 darab (35%)
a becsatlakozó utcák parkolásra használható torkolati szakaszánál (30 m):
a parkoló gépkocsik száma: 29 darab (51%)
az üres parkolóhelyek száma: 28 darab (49%)
(Megjegyzés: az esti és a hétvégi felmérések adatai messze alatta vannak a fenn leírt 65%-os és 51%-os kihasználtságnak, viszont tükrözik a helyiek parkolási igényét.)
A helyi lakosság (lakók, vásárlók, járókelők, sportolók, gépkocsivezetők) lekérdezése
(megjegyzés: csak elemzés-szintű, és nem reprezentatív értékű felmérés):
Megkérdezettek száma: 63 fő
Egyetért a parkolók építésével: 5 fő (8%)
Szükségtelennek tartja a további parkolóhelyek kialakítását: 47 fő (75%)
Nem kívánt választ adni: 11 fő (17%)
(a megkérdezett emberek közül gépkocsival rendelkező
válaszadó volt: 34 fő (54%).
A fenti adatok is alátámasztják - hogy a tervezés megalapozatlan, a Bem tér környékén nem szükséges parkolóhelyeket kialakítani, ahogy nem szükséges további külső forgalmat sem ide indukálni. Ráadásul Győr hazánk egyik legkisebb belterületi zöldfelülettel bíró városa, ahol a zöldterületet gépkocsiforgalomnak átadni vétek. Számunkra érthetetlen, hogy irodában, pauszpapírra, térképre támaszkodva csak zöldterület rovására lehet egy Győr méretű város parkolás-fejlesztési koncepcióját megalapozatlanul „kidolgozni”, s azt az önkormányzati képviselőknek előterjeszteni...
A Bem téri lakók - nagy számban, az eddig elért lakók 92%-a - aláírt nyilatkozattal kívánnak fellépni a zöldterület rovására történő, felesleges parkolók építése ellen, melyet a Reflex Egyesület és annak jogsegélyszolgálata is felvállalt, támogat. Amennyiben számunkra nem érthető okból, az itt élők véleményének figyelmen kívül hagyásával továbbtervezésre, vagy önkormányzati (bizottságok, Közgyűlés) döntésre kerülne a sor, akkor kérjük, hogy a Bem téri lakók meghívásával, és egy döntést megelőző, kontroll szintet betöltő lakossági fórumra (pl. Baross Gábor iskola) kerüljön sor! Kezdeményezzük, hogy a helyi képviselő azt hívja össze!
A Reflex Környezetvédő Egyesület jobbító javaslatai a város egyik legszebb közparkjának, a Bem térnek szebbé, jobbá tételére:
§ Javasoljuk, hogy a rozoga, vas- és drótkerítés legyen eltávolítva, helyette vagy nyitott legyen a tér, vagy élő sövénysor legyen telepítve.
§ A közel ötven éves fűzfák kapjanak rendszeres ápolást (fagyok idején, koruk miatt ágaik veszélyesek a járókelőkre).
§ Egyszer már legyenek kijavítva a járdák (!), és svéd mintára egy-két helyen legyen járda- kiegészítés (a letaposott fű megmutatja az indokoltságát).
§ A lengyel katonai emlékmű mellett (betelefonálás ellenére) több hónapja ott van 2-3 m3 ág-, gally- és sövénynyiradék, melyet ideje elszállítani.
§ A nyilvános WC miért van, ha mindig zárt, vagy éppen csak raktárként funkciónál?
§ A modern játszótér karbantartása, talajcseréje miért maradt el idén?
§ És mondhatjuk még a közvilágítást, a folyamatosan rongált padok, hulladékgyűjtők állapotát, vagy a közbiztonság hiányát is.
Ezeket fontosabb tennivalónak tekintjük, mint az igények nélküli, megalapozatlan, a város költségvetését feleslegesen terhelő gépkocsi-parkolók építését.
Győr, 2011. november 24.
Reflex Környezetvédő Egyesület